Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Taktis Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran

  • Saptono Hadi Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Agus Hermawan Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
Abstract views: 33 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 17
Keywords: Interactive Media, Learning Effectiveness, Learning Motivation

Abstract

Research Objective The research aims to synthesize the implementation of interactive learning media in enhancing the effectiveness of education. Research Method The method employed is a Systematic Literature Review (SLR), examining primary data, texts, and content from 10 relevant sources related to the research question. The approach used in this study is qualitative descriptive, identifying accurate facts about the implementation of interactive learning media in improving learning effectiveness. Research Results The results of this study indicate that the use of interactive learning media can increase students' interest in learning. However, adequate infrastructure support and training for educators are necessary. Collaboration among various related institutions is essential to achieve effective and meaningful learning in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, A. A. P., Ifadah, L., & Muanayah, N. A. (2022). Efektivitas Pembelajaran berbasis Multimedia dalam Meningkatkan Nilai Kognitif Peserta Didik di SMP Maarif Tlogomulyo. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2 November), 70-83. https://doi.org/10.59944/jipsi.v1i2.28

Akbar, M. R., Mulyadi, M., & Shandi, S. A. (2021). Kajian Literatur Media Pembelajaran Grafis dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 46-56. https://ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpb/article/view/527

Aminatun, D., Alita, D., Rahmanto, Y., & Putra, A. D. (2022). Pelatihan Bahasa Inggris Melalui Pembelajaran Interaktif Di Smk Nurul Huda Pringsewu. Journal of Engineering and Information Technology for Community Service, 1(2), 66-71. https://doi.org/10.33365/jeit-cs.v1i2.141

Chandra, M. F., Irfandi, I., & Yuhelman, N. (2023). Literatur Review: Pengembangan Media Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 4(1), 42-46. https://doi.org/10.55943/jipmukjt.v4i1.48

Fatmawati, F., Sukartiningsih, W., & Indarti, T. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual: Literature Review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(1). http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v10i1.9748

Fitri, Z., Akbar, M. Z., & Ula, M. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Blended Untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Di Smkn 3 Lhokseumawe. Sisfo: Jurnal Ilmiah Sistem Informasi, 5(1). https://doi.org/10.29103/sisfo.v5i1.4857

Hadi, S. (2017). Story-telling: Upaya meningkatkan daya simak dalam keterampilan menyimak interaktif berbahasa. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 2(2), 163-177. http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v2i2.42

Hadi, S., & Chairyadi, E. (2022). Bimbingan Teknis Kepenulisan Karya Ilmiah Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Proposal Mahasiswa Universitas Nahdlatul Ulama Blitar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(2), 77-86. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i2.622

Hadi, S., Chairyadi, E., Fatria, N. A. E., Hermawan, A., Narendra, R., Swastika, G. T., ... & Sa'diyah, L. (2023). Bimtek: Otomasi Format Kepenulisan Karya Tulis Ilmiah Untuk Meningkatkan “Learn To Do” (Studi Abdi: Menulis Ilmiah Mahasiswa-Mahasiswa Unu Blitar). Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Nusantara (JPPNu), 5(2), 228-236. https://doi.org/10.28926/jppnu.v5i2.208

Hadi, S., Sholihah, Q., & Warsiman, W. (2022). Pembelajaran Inovatif Pendidikan Karakter Pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia Meningkatkan Kualitas Sikap, Minat, dan Hasil Belajar Siswa. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 7(4), 905-921. http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v7i4.1148

Kahar, M. I., Cika, H., Afni, N., & Wahyuningsih, N. E. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 Di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58-78. https://doi.org/10.24239/moderasi.Vol2.Iss1.40

Lestari, W. M., & Salsabila, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Puzzle Digital Materi Lingkaran Kelas VI SD Negeri Bluru Kidul 2 Sidoarjo. Nusantara Educational Review, 1(1), 7-14. https://doi.org/10.55732/ner.v1i1.995

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan canva untuk optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3). https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817

Manurung, P. (2020). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1-12. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i1.33

Pratama, D. P. A., Sakti, N. C., & Listiadi, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Mind Mapping pada Era Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 14(1), 146-159. http://dx.doi.org/10.23887/jjpe.v14i1.47710

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Purnama, S. J., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Google Slide pada materi pecahan sederhana di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2440-2448. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1247

Resmi, W. S. S. (2021). Media Pembelajaran Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Dalam Literasi Membaca Pemahaman. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 9(2), 76-83. https://doi.org/10.30738/wd.v9i2.10403

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Riyanti, R., & Setyawan, D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Media Pembelajaran Vidio Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Biologi Mahasiswa. QUANTUM: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 12(2), 316. http://dx.doi.org/10.20527/quantum.v12i2.11224

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., ... & Sulistiana, D. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.

Trisiana, A. (2020). Penguatan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan melalui digitalisasi media pembelajaran. Jurnal pendidikan kewarganegaraan, 10(2), 31-41. http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635-3645. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10066

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73. https://ummaspul.e-journal.id/MGR/article/view/1728

PlumX Metrics

Published
2024-07-06
How to Cite
Hadi, S., & Hermawan, A. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Taktis Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Simki Pedagogia, 7(2), 436-447. https://doi.org/10.29407/jsp.v7i2.693