Realitas Pengaruh Penggunaan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep Siswa

  • Agus Hermawan Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Saptono Hadi Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
Abstract views: 529 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 471
Keywords: Augmented Reality, Student Learning, Technology

Abstract

Augmented Reality (AR) technology provides great capabilities in improving the quality of learning, but its implementation still faces challenges. This SLR research seeks to explore the real implementation of AR learning media application designs in classroom teaching as a driver of student understanding of concepts. Using the literature review method, the research analyzed 10 related journals. Results show AR enhances students' interactive experiences, concept visualization, and learning interest. The implications include curriculum development and innovative learning methods, as well as diverse AR application opportunities. Follow-up includes learning needs, developing instructional design-based applications, providing infrastructure, training educators, and regular evaluations. Research confirms that Augmented Reality technology has multi-functions, especially 3-dimensional spatial design has great potential in improving the quality of teaching in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulghani, T., & Sati, B. P. (2020). Pengenalan Rumah Adat Indonesia Menggunakan Teknologi Augmented Reality Dengan Metode Marker Based Tracking Sebagai Media Pembelajaran. Media Jurnal Informatika, 11(1), 43-50. https://doi.org/10.35194/mji.v11i1.770

Dedynggego, D., Mohammad, M., & Affan, M. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif 3D Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality Untuk Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar Sangira. Jurnal Elektronik Sistem Informasi Dan Komputer, 1(2), 45-60. https://jesik.web.id/index.php/jesik/article/view/13

Endarto, I. A., & Martadi, M. (2022). Analisis potensi implementasi metaverse pada media edukasi interaktif. BARIK-Jurnal S1 Desain Komunikasi Visual, 4(1), 37-51. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/article/view/48250

Hadi, S., & Chairyadi, E. (2022). Bimbingan Teknis Kepenulisan Karya Ilmiah Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Proposal Mahasiswa Universitas Nahdlatul Ulama Blitar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(2), 77-86. https://doi.org/10.55927/jpmb.v1i2.622

Hadi, S., Chairyadi, E., Fatria, N. A. E., Hermawan, A., Narendra, R., Swastika, G. T., ... & Sa'diyah, L. (2023). Bimtek: Otomasi Format Kepenulisan Karya Tulis Ilmiah Untuk Meningkatkan “Learn To Do” (Studi Abdi: Menulis Ilmiah Mahasiswa-Mahasiswa Unu Blitar). Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Nusantara (JPPNu), 5(2), 228-236. https://doi.org/10.28926/jppnu.v5i2.208

Hadi, S., Sholihah, Q., & Warsiman, W. (2022). Pembelajaran Inovatif Pendidikan Karakter Pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia Meningkatkan Kualitas Sikap, Minat, dan Hasil Belajar Siswa. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 7(4), 905-921. http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v7i4.1148

Hakim, Z. R., Mulya, D. I., Zulkarnain, A. Y., Huda, C., & Prasetyo, A. D. (2023). Implementasi Media Interaktif Pembelajaran Sistem Tata Surya Berbasis VR Di SD Islam Teladan Al Hidayah 1. INTECOMS: Journal of Information Technology and Computer Science, 6(1), 158-164. https://doi.org/10.31539/intecoms.v6i1.5528

Hanim, M. (2022). Desain Buku Saku Berbasis Augmented Reality Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Dalam Mendukung Kemampuan Spasial Siswa Kelas IX SMP (Doctoral dissertation, Universitas Jambi). https://repository.unja.ac.id/37229/

Hernanda, A., & Aji, A. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Organ Tubuh Manusia Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 6(1), 245-251. https://doi.org/10.47233/jteksis.v6i1.1166

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan teknologi digital dalam kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 2(1), 10-15. https://doi.org/10.55215/jppguseda.v2i1.988

Khairunnisa, S., & Aziz, T. A. (2021). Studi Literatur: Digitalisasi Dunia Pendidikan Dengan Menggunakan Teknologi Augmented Reality Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(2), 53-62. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jrpmj/article/view/20106

Kusum, J. W., Akbar, M. R., & Fitrah, M. (2023). Dimensi Media Pembelajaran (Teori dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Latar, I. M. (2024). Pemanfaatan media audio visual dalam pembelajaran kebugaran jasmani pada siswa sekolah dasar. Yang terdepan dalam pemanfaatan media pembelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan, 27.

Manus, A. T., Batmetan, J. R., & Komansilan, T. (2024). Pengembangan Media Pengenalan Unsur Atom Berbasis Augmented Reality di SMA. Journal of Educational Method and Technology, 4(2), 1-11. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/jemtec/article/view/9306

Meilindawati, R., Zainuri, Z., & Hidayah, I. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Augmented Reality (Ar) Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal e-DuMath, 9(1), 55-62. https://doi.org/10.52657/je.v9i1.1941

Nugroho, W. D. (2023). Evaluasi Usabilitas Penggunaan Platform Metaverse Dengan Virtual Reality Menggunakan Metode Use (Usefulness, Satisfaction, Dan Ease Of Use)(Studi Kasus: Penyelenggaraan Acara Mice) (Doctoral dissertation, Universitas Atma Jaya Yogyakarta). https://e-journal.uajy.ac.id/29868/

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Satria, B., & Prihandoko, P. (2018). Implementasi metode marker based tracking pada aplikasi bangun ruang berbasis augmented reality. Sebatik, 19(1), 1-5. https://jurnal.wicida.ac.id/index.php/sebatik/article/view/88

Suhadha, M. K., Firnando, H. G., Sobarie, N., Septiani, R., Daroini, H., Setiawan, V., ... & Bustomi, A. (2023). Teknologi Pendidikan Berbasis Artificial Inteligence (Ai). Balai Literasi Bangsa. https://repository.literasibangsa.com/id/eprint/13/

Sumardani, D., Wulandari, A., & Doriza, S. (2019, October). Penerapan Teknologi Augmented Reality pada Media Pembelajaran Poster Tatasurya. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) (Vol. 8, pp. SNF2019-PE). https://doi.org/10.21009/03.SNF2019.01.PE.57

Wardani, S. (2015). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality (AR) Untuk Pengenalan Aksara Jawa Pada Anak. Jurnal Teknologi, 8(2), 104-111. https://ejournal.akprind.ac.id/index.php/jurtek/article/view/1119

Wenthe, D. C. M., Pranatawijaya, V. H., & Putra, P. B. A. A. (2021). Aplikasi Pengenalan Objek Untuk Anak Usia Dini Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Universitas Palangka Raya.

Wulansari, O. D. E., Zaini, T. M., & Bahri, B. (2019). Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran. Jurnal Informatika, 13(2), 169-179. https://doi.org/10.30873/ji.v13i2.346

PlumX Metrics

Published
2024-06-23
How to Cite
Hermawan, A., & Hadi, S. (2024). Realitas Pengaruh Penggunaan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 7(1), 328-340. https://doi.org/10.29407/jsp.v7i1.694